lördag, oktober 02, 2010

VERNISSAGE LÖRDAG 9/10!

EVA BJÖRKSTRAND, PUDELNS KÄRNA, 9-30 oktober


Vernissage 9 oktober kl. 18-21


Dj: Mr Kosa


I Eva Björkstrands utställning Pudelns Kärna på Makeriet med vernissage 9 oktober visar hon serier och screentryck.


Eva Björkstrand utforskar i sitt arbete gränslandet mellan fiktion och verklighet. Hon tar avstamp i ett självbiografiskt berättande med surrealistiska eller absurda inslag. Som huvudkaraktär i hennes motivvärld syns oftast hennes alter ego. I den screentryckta serietidningen Konsthögskoleodyssé följer vi henne under en helt vanlig skoldag och i serien Two Dogs tar två hundar död på sina författarambitioner genom att sätta eld på en skrivmaskin. Hot, hopp och eskapism med en dos av humor är bärande teman i hennes bilder.


"Tanken på reproduktion är central då jag väljer hur jag ska visa mina verk. Genom reproduktionen kan jag finna det grafiska uttryck som jag eftersträvar och jag arbetar medvetet med jämna ytor, balansen mellan svart och vit färg. Jag utgår alltid från mina teckningar, scannar in mitt arbete och går vidare med bilden därifrån. Jag tycker oftast att de blir mer intressanta när de forslats genom kablar och vidare ut i någon form av reproduktion. Det ger en extra dimension eller en bekräftelse på att de verkligen finns. Det ligger en magi i att överföra bilden till ett digitalt format, jag ser en energi i den digitala och reproducerade bilden som ett original kan hålla tillbaka."


Eva Björkstrand är född 1975 och är utbildad vid Konsthögskolan Valand i Göteborg och Det Kongelige Kunstakademiet i Köpenhamn. Hon kommer till våren ut med sin andra bok Lokal Dimma på Kolik förlag. Hon medverkar i serietidskriften Galago och har bland annat medverkat i grupputställningar på Millesgården och Kunsthal Charlottenborg i Köpenhamn.


Länk till sidan tsnoK där serien Konsthögskoleodyssé finns att läsa:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar