måndag, maj 31, 2010


Jenny Gibson och Elin Brynås på Makeriet

'Jag minns flera saker' 5 - 13 Juni

Vernissage: Lördagen den 5 Juni kl 18.00 – 21.00


Utställningen 'Jag minns flera saker' är Jenny Gibson och Elin Brynås examensarbete från Scenproduktionsutbildningen vid Malmö Högskola. Utsällningen består av fem bildskärmar som tillsammans och separat förmedlar en berättelse. Denna berättelse bygger på en monolog om ett 'Jag' som försöker få ordning på sina minnen, skriven av Annika Nyman från Teaterhögskolan i Malmö. Istället för en bildkälla finns fem, där varje skärm representerar ett rum eller en miljö och ljudspåren är uppdelade i dialog, ljudeffekter samt musik. Temat är minnen och genom en uppdelning av de olika ljudspåren och bildsekvenserna som loopas vid olika tidpunkter, skapas slumpmässigt flera tänkbara minnesberättelser.

'Jag minns flera saker' handlar om hur föränderligt minnet är. Kommer man verkligen ihåg det man minns; var var jag och med vem? I utställningen representeras Jag och Du av två personer i olika miljöer, olika minnen och olika relationer. Bilder får ofta representera minnen i form av foton och filmer, men också ljud och musik kan trigga oss till att plötsligt komma ihåg en händelse. I utställningen samverkar de olika ljud och bildkällorna under okontrollerade former och skapar på så sätt en föränderlig minnesbild vars äkthet besökaren själva får bilda sig en uppfattning om.


Varmt Välkomna!

___________________________________________

Makeriet

Möllevångsgatan 37

214 20 Malmö

makeriet@gmx.com

blogg: makerietmalmo.blogspot.com


Öppettider:

Måndag-Torsdag 17-20

Lördagar och Söndagar 13-17


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar