fredag, april 30, 2010

Christina Bergil läser "Den jag var innan" + Jack Vallinder

Inte nog med vårbasar, det kommer även att bjudas på litteraur under Söndagen (2/5)!

”Men i natt drömde jag igen – jag drömde om dig. Jag drömde att jag såg dig ligga utsträckt på marken, sovande, med ansiktet blottat i sömnen, oskyddad som ett barn. Då märkte jag att människor var på väg att ta sig upp till oss. Jag lutade mig ut och såg dem komma klättrande – de hävde sig från sten till sten och hoppade ibland uppåt, som getter. Det var dina barn: två pojkar i lederhosen och en flicka med blåa band i kringlorna. De kom upp till oss och ställde sig intill dig och tittade på dig. Flickan tog ett koltbarn som hon haft bärande på ryggen och satte det på ditt bröst. Barnet tittade intresserat på dig och stack fingrarna i din mun – jag såg att det fanns träck på dem. När flickan fått händerna fria tog hon och knöt upp de blåa banden och böjde sig ner och flätade in dem i ditt tjocka hår: hon lindade ändarna om sega rötter som kröp ur marken och knöt till. Ditt huvud böjdes bakåt och nu hade du dina ögon öppnade, de var vidgade. Pojkarna började trampa på dina händer. Men de var barfota och de gjorde ingen skada. Jag såg att deras jordiga fötter var alldeles för mjuka trots hårda, sträva hälar. Då tog jag av mig mina stålskodda kängor och gav dem.”

Det är Anna som berättar. Anna är medicinare och judinna och används som läkare i ett förintelseläger. Det Du som hon drömmer om är SS-läkare. Helga, som kanske är de drömda barnens mor, lever något decennium senare som flykting i Buenos Aires.

Christina Bergil läser ur sin nyutkomna roman Den jag var innan (W&W). Jack Vallinder spelar på stråkgitarr långsam drone.
Kl: 20-21 på Makeriet!

Svenska Dagbladet:
http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur/vackert-och-fruktansvart_4567835.svd

Kristianstadsbladet: http://www.kristianstadsbladet.se/article/20100416/KULTUR/704169965/1012/events

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar